You are currently viewing Skab et godt inde- og udeklima med rengøring på din skole

Skab et godt inde- og udeklima med rengøring på din skole

Når du er inspektør på en skole, er der mange ting at holde styr på. En af områderne som kan virke knap så interessant og vigtig, kan være rengøring. Rengøring kan være mere end bare at tørre støv af og støvsugning. Rengøring kan betyde at skolen kan se mere præsentabel ud, hvilket kan derfor få skolen til at se mere indbydende ud. Børn kommer i skole hver dag, og det er derfor vigtigt, at de har et ordentligt og rent miljø at lære i.

Hyr et rengøringspersonale

Uanset skolens størrelse er det en god ide at hyre et rengøringspersonale. Disse professionelle kan sørge for, at steder såsom toiletter og gange er rene og pæne. Dette gør det mere komfortabelt for børnene at bruge skolens faciliteter. Derfor er det også vigtigt at eventuelle haller og omklædningsrum ofte bliver rengjort, så børnene kan udnytte disse steder til idræt og andre fysiske aktiviteter på skolen.

Præsentabel udendørs facade

Det er ikke kun lokalerne indendørs, som har noget at sige. Skolen facade burde se indbydende ud, nu hvor børn kommer hver dag. Derfor er det en god ide at tænke over, hvordan skolen ser ud udefra for at få et godt udeklima i form af renlighed. Det kan for eksempel være, at skolen trænger til en algebehandling af tag. Efter sådan en behandling kan skolen fremstå endnu flottere.

Derudover kan det også have betydning at fjerne ukrudt og skrald udenfor skolen. Her kan børnene hjælpe. Ved at promovere at skrald skal i skraldespanden, kan både børn og voksne hjælpe hinanden med at holde skolen flot.

Orden på kontor og læreværelse

For at opretholde renligheden hos børnene, idet at de skal rydde op efter dem selv, burde lærere og øvrigt personale også rydde op efter dem selv. Ved at vise børnene at man skal rydde op efter sit eget rod, sætter skolens personale et godt eksempel for skolen elever. Derfor er det en god ide at holde lærerværelset og kontoret rent og pænt indenfor rimelighedens grænser. Orden i disse lokaler gør det også mere overskueligt for skolens personale.

Ryddelige klasselokaler

Børn tilbringer meget tid i deres klasselokaler. Derfor er det vigtigt at prioritere renligheden og oprydningen i klasselokaler for at optimere lokalernes indeklima. Det kan være uoverskueligt at sidde i masser af rod. Derfor burde elever og lærere hjælpe hinanden med at rydde ordentligt op, når dagen er ovre. Dette gør det nemmere for rengøringspersonalet at gøre rent, og det kan skabe et mere overskueligt læringsmiljø. Et godt indeklima er vitalt for hele skolens sundhed, og det burde derfor være en høj prioritet. Sundhed og læring går i dette tilfælde hånd i hånd, og det giver børnene det bedste grundlag for læring.