You are currently viewing Har du tid til en hund efter skole?
Purebred english Bulldog in glasses and book

Har du tid til en hund efter skole?

En hund kræver din tid og kræver samtidigt, at alle i familien deltager i pasningen. På denne måde kan alle i familien ligeledes opbygge et forhold og venskab til hunden. Men en hund er ikke bare en hund. Alle racer er forskellige og har hver deres kompetencer. Der må derfor tages nøje overvejelser om, hvilken hund man skal vælge til sit hjem. Hunden skulle helst gerne passe ind og kunne indgå i et samspil med familien.

Hvilken hund skal jeg vælge?

Dette spørgsmål stiller mange sig selv. Sammen med spørgsmålet – har vi tiden til det? og hvad kræver det? Derfor er det netop vigtigt, at først kigge på tiden og hjemmet i hverdagen.

Ting som du skal have for øje, når du overvejer at anskaffe hund:

• Størrelse på hunden – bor du i hus eller lejlighed?
  • Langhåret eller korthåret – hensyn til allergier?
  • Aktivitetsniveauet – passer det ind i familien?
  • Har racen tildens til sygdom
  • Hunderacens historie

Hvilken hund skal jeg vælge? Der er mange forskellige racer og vælge mellem, når man søger efter hund. Men hvilken hund, der passer dig eller din families behov – kan kun du selv vurdere. Ydermere skal man i hvalpeperioden kunne tyde dens behov. En hvalp kan ikke holde sig så længe, som en voksen trænet hund og skal derfor oftere ud og blive luftes.

Hvornår skal man få sig en hund?

Når man er fast besluttet på, hvilken hund man skal vælge, så skal man tænke over, hvornår det er bedst, at få en hund ind i familien eller hjemmet. Mange vælger, at tage feriedage de første dage, hvor hunden er ankommet. Dette kan være en god ide i og med, at hvalpen skal falde på plads i den første tid. Og du som ejer sandsynligvis kommer til, at have travlt med den lille hvalp, der vil lege eller skal luftes.