You are currently viewing Lær dit barn at omgås hunde

Lær dit barn at omgås hunde

Det er ikke alle der vokser op med hunde i hjemmet, og automatisk lærer, hvordan man omgås vores firbenede venner. Derfor er det en god idé at lære dine børn hvad de skal gøre, når de gerne vil hilse på hunde, eller hvis en fremmed hund pludselig nærmer sig.

Tager dit barn selv til og fra skole, eller leger det for eksempel i en åben skolegård i et kvarter med mange hunde, så er det ekstra godt at få snakket med barnet.

Om fremmede hunde

Med det store fokus, der har været de seneste år på kamphunde og lignende, er det i dag blevet mere sikkert at støde på fremmede hunde. I dag er det lovpligtigt at registrere sin hund i det danske hunderegister, så der burde ikke findes flere ”farlige” racer i Danmark. Det danske hunderegister er på den måde med til at passe på os alle.

Dermed ikke sagt at alle registrerer deres hunde, eller at alle de mere venlige hunderacer ikke også kan havne hos en dårlig familie.

Derfor er opfordringen herfra altid at være forsigtig, hvis du nærmer dig en fremmed hund. Befinder hunden sig på sin egen grund, eller står den bundet, vil den ofte opføre sig mere vagtsomt og her skal du allerhelst holde dig væk.

Løse hunde

Støder dit barn på en løs hund, så skal du først og fremmest lære det ikke at gå i panik. De fleste hunde vil nemlig oftest bare lege og hilse på, men det kan føles overvældende, når man ikke er så høj. Det er først hvis hunden knurrer eller viser tænder, at du skal bede dit barn om at forsvare sig.

Noget andet du skal lære dit barn, er at se efter, om hunden har en ejer med. Har den det, kan barnet spørge vedkommende, om det må klappe hunden. Hvis der ikke er nogen ejer at se, kan der være tale om en bortløben eller herreløs hund. Her skal man kigge efter, om der kan være et halsbånd med navn og nummer på, eller om hunden eventuelt er øremærket eller chippet.

Dukker der slet ingen ejer op, kan barnet få en voksen til at hjælpe med at fremlyse hunden, eller med at finde ejeren via det danske hunderegister. Det er som sagt lovpligtigt at registrere sin hund i det danske hunderegister, senest når hunden er otte uger gammel.

Men optimalt set render ingen hunde løse uden ejer, så hvis dette sker ofte, kan det være en god idé at kontakte de pågældende hundeejere.